Liceul Teoretic "Gheorghe Asachi" se remarcă nu doar prin diversitatea activităţilor curriculare şi extracurriculare, dar şi prin înaintarea unor principii democratice demne de o societate ce tinde spre integrarea europeană. Astfel, de curând, instituţia noastră de învăţământ a fost gazda unui manifest de ordin internaţional, determinat de aderarea sa la programul ACES 2009 (Academia Şcolilor Europene). Aceasta este o asociaţie ce oferă oportunităţi pentru tinerii din Europa Centrală, de a începe o prietenie dincolo de frontiere şi de a lua parte în cadrul proiectelor şcolare internaţionale.
Este pentru prima data cînd ţara noastă este membru la aşa un program, ce sprijină înfiinţarea unei reţele Centrale Europene de şcoli. Scopul întregului program este de a favoriza dialogul şi cooperarea a tinerilor şi de a crea o reţea durabilă de cunoştinţe comune şi inovare.
Prin urmare, anual, participanţii din ţările partenere, în prezent, cincisprezece, lucrează în comun pe teme de interes comun şi poate dezvolta noi perspective la nivel regional şi european. Anul acesta tema concursului este destul de actuală, mai ales în ţara noastră : "Tinerii europeni sunt cei ce construiesc viitorul lor".Acest proiect constituie un parteneriat între 3 ţări europene: Croaţia, Moldova şi România, instituţiile de învăţământ ”Os Jure Kastelan”, Zagreb, Liceul Teoretic ”Gheorghe Asachi”, Chişinău şi respectiv Grup Şcolar ”Constantin Cantacuzino”, Băicoi, România.
Conform programului, iniţial, în vacanţa de toamnă, câţiva elevi au reprezentat liceul nostru în România (Băicoi), în cadrul unei dezbateri în limba engleză cu genericul "Democracy is an illusion". Partenerii din România au organizat diverse vizite a unor locuri turistice de valoare, cum ar fi castelul ”Iulia Haşdeu”, muzeul ”Posada”, Castelul ”Peleş”, ”Biserica Neagră” Braşov, Cetatea ”Bran” şi altele.
Elevii instituţiei noastre s-au întors la data de 05/11/2009, fiind însoţiţi de elevii şcolilor din parteneriat, luând parte la o altă dezbatere cu tema : "We have a lot to say about our future, let's learn how", ce a avut loc în cadrul liceului. Astfel, au avut loc mai multe activităţi cu caracter educaţional, cum ar fi, în primul rând, însăşi dezbaterea, conform teoriei lui Karl Popper, elaborarea unei cărţi pline de idei creative - "Curcubeul copilăriei", inaugurarea unei alei a drepturilor copilului, cu scopul atenţionării acestor drepturi destul de importante în cadrul societăţii. Spaţiul acestei alei, în cadrul parcului "La izvor" este acordat de către Primăria municipiului Chişinău, pe când Asociaţia "Spaţii verzi" a contribuit la plantarea a 30 de pomi, fiecare reprezentând un drept al copilului. În final, duminica, 08/11/2009 s-a desfăşurat închiderea oficială a programului din cadrul liceului nostru.
Însă, conform proiectului de colaborare, în curând, s-a desfăşurat următoarea dezbatere, deja în Zagreb, capitala Croaţiei şi anume, în gazda şcolii primare "OS Jure Kastelana". Astfel, în seara zilei de 17 decembrie, 2009, colegii noşti ce ne-au reprezentat instituţia, alături de partenerii români, după un drum lung de două zile cu autocarul şi trenul, au fost cazaţi în Zagreb, centrul cultural, economic şi guvernamental al Croaţiei. Cu ocazia sosirii reprezentanţilor din Moldova şi România, croaţii au pregătit un show pentru a le ura bun venit. După acest eveniment din incinta şcolii, deşi erau toţi cam obosiţi, în aceeaşi seară au revăzut câteva idei pentru dezbaterea ce s-a desfăşurat a doua zi.
Participanţii la această dezbatere internaţională din România, Moldova, Croaţia şi Slovenia au avut ca temă de discuţie: " Multiculturalism is a threat for the national identity".
Programul acestei zile a fost variat, presupunând mai multe ture de dezbatere. Participanţii find împărţiţi în două echipe- afirmatori şi negatori, astfel, concurând cu reprezentanţi din alte ţări. Concurenţii din echipele adverse erau destul de buni, datorită pregătirilor intense pe parcursul mai multor ani. Reprezentanţii liceului nostru, au dat dovadă de curaj şi au reuşit să treacă una din două ture. În finală au ajuns Slovenia vs Croaţia, pentru ca prima să se poziţioneze pe primul loc şi a doua, respectiv, pe al doilea. La sfârşitul acestei zile, destul de încărcate, au fost înmînate diplome tuturor participanţilor.
Următoarea zi, ultima petrecută în Croaţia, am vizitat Castelul Trakošćan, situat deasupra lacului cu acelaşi nume din oraşul Varaždin. Acest castel datează din secolul XIII, intrând pe atunci în sistemul de fortificare din zona de nord-vest a Croaţiei. Iarna, un anotimp plin de surprize, uimea prin frumuseţea sa, prin zăpada puzderie. Capitala fascina prin ornamentările deosebite, în ajunul sărbătorilor. După care, a urmat o scurtă plimbare prin shop-urile din capitală, ca mai apoi, după cină, să mergem la o prezentare de balet modern. Aceasta din urmă a fost deosebită, transmiţând o serie de emoţii puternice celor prezenţi la operă.
Dimineaţa zilei de 20/12/2009, a fost ultima petrecută la hotelul din centrul capitalei Croaţiei. Această călătorie a adus zeci de emoţii pozitive, descoperirea unor lucruri ce au intrat în istoria acestei ţări, formarea unor noi prietenii şi multe altele.
După părerea mea, această colaborare este un mare succes, din mai multe puncte de vedere, cum ar fi, vizitarea ţărilor, schimbul de idei, legarea unor noi prietenii, astfel dezvoltându-se multiculturalismul, contribuind la formarea personalităţii noastre.
Alina Scrob, clasa XII-A
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu